10 tipů jak napsat 10 tipů

Každý jsme nositelem unikátních schopností a vědomostí. Kdo si to nemyslí, je divný. Každopádně musí tuto víru předstírat. A čtenáři, než aby ty kecy četli, začínají je radši sami psát.

joza

Je známá věc, že text nazvaný „Stručný úvod do problematiky pochybností“ bude hledat čtenáře obtížněji než přívětivých „7 tipů jak zvládnout cokoliv“. Zkušenost potvrzují metriky. Z toho bylo vyvozeno, že lidé o rady a tipy stojí.

Laskavý čtenář vidí, že implikace silně kulhá, ale co už se dá dělat? Kaše je z hrnku venku, tipy se hrnou na digitální náves a čtenáři se jimi musí prokousávat.

Historie všemožného radění je dlouhá, slovutná a dvojaká. Zatímco drobný lid si od jeskyní radil s každodenním provozem, elity přemítaly, co se životem v rovině filozofické.

Ukázalo se, že učenci svůj obsah zpracovali rychle. Chceme-li dnes říct nějaké moudro, většinou citujeme antické autory. Jen občas je doplnil či recykloval někdo modernější, neřkuli současný. Citátem dneška je referenční výrok.

Zato instrumentální poradenství přežilo a baví dál. A radí kdekdo: uznávaní dospělci, domýšlivá imága i červíci na ně aspirující.

To je důvod, proč se v novinách nic nedočteme. Média se předhánějí v tipech na dosažení Chorvatska, které horotvorné procesy zjevně zanesly daleko od vloni vyšlapaných stezek. Dívky se znovu dočítají, jak dosáhnout, čeho chtějí. Konzumenti se učí lépe konzumovat, optimalizátoři optimalizovat, podnikatelé podnikat atd. Počet hovořících atakuje počet naslouchajících, bloggerů už možná je víc než ještě volných čtenářů — pozná se to při vycházkách v opuštěných lesích.

Kdo nepíše, nečte. A možná ani ten

V písku užitečného obsahu se samozřejmě stále třpytí zlatinky od autorit, které mají co říct. Nebýt jich, zastavila by se celá hospodářská odvětví a nakonec ani já bych bez nich sotva uměl vložit sem svůj text.

Ale zbytek nás autorů píše, jak zeitgeist píská. Neznáme vnitřní přetlak pudící k publikaci, to bychom byli básníci a družili se po kavárnách. Více či méně zoufale hledáme volná témata, a protože nejsou, sdílíme aspoň novinky a cpeme k nim vlastní, nadbytečné komentáře.

Zoufalství je ovšem jen reziduálním projevem studu plácat hovadiny a brzy zcela vymizí.

10 tipů jak se stát plodným zdrojem obsahu

  • Cokoliv chceš napsat, budiž Tip.
  • Netrap se tématem, poraď s čímkoliv. Čím banálnější věc, tím volnější nika. Rozdíl mezi řečníkem a posluchačem je jenom v bedně, na které řečník stojí.
  • Jestliže tvou radu už někdo poradil, poraď znovu. Opakování je matka moudrosti a čtenáři se k tobě stejně hned tak nepročtou.
  • Celebrity zmiňuj křestním jménem, i když tě neznají.
  • Do svých rad vždy zakomponuj subjektivní hledisko. Preferuj důvod, proč si něco myslíš, před zdrojem prokazujícím, že je to pravda.
  • Jsi-li na volné noze, raď jak nezešílet. Vypiš se z toho. Hromaděním známých postřehů utužíš komunitu a ušetříš za terapii.
  • Pokud pracuješ na cestách, nikdy nezapomeň vypíchnout, že jsi digitální nomád. V potenciálních klientech navodíš pocit blízkosti a zvýšíš hodnotu svých rad.
  • Piš rozverným jazykem a často vtipkuj. Pokud se vtip tak úplně nepovede, označ ho smajlíkem. Smajlík.
  • Chtěl bys napsat esej? Text rozděl na několik částí, spočítej je a nazvi Tipy.
  • Chybí-li tip k magické desítce, recykluj druhý.

Na závěr soutěžní otázka: Víte, kdo žánr užitečného obsahu založil a kdy? Mladí přátelé neuvěří: byla to jistá Joza Břízová, která už před 30+ lety uhranula čtenáře svou knihou 1000 rad pro domácnost. Obsahovala 1000 rad pro domácnost typu: Zvedněte sedátko, nechcete-li příště sedět v mokrém. V antikvariátech stále k dostání. Á, tak už není. Tipy prostě táhnou.

Tak čauky a zas někdy příště. Smajlík.



Seznam článků

« Rodiče fandí, rodiče netrénují

Co můžeš udělat dnes, měls udělat včera »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím