Jak rozvrhnout obsah na stránkách

V minulém článku jsme poznali zákazníka, ujasnili si, proč tiskovinu děláme a o čem bude. Máme seznam věcí, které chceme čtenáři ukázat a říct. Jak připravené díly uspořádat? Dobrou pomůckou je drátěný model. Používají ho vývojáři webů a aplikací, hodí se ale i pro návrh složitější tiskové publikace.

1-4370137 tiskoviny.

Drátěný model čili wireframe je zjednodušené schéma stránek. Neobsahuje žádný grafický balast, takže je velmi názorný. Každý prvek, který jsme identifikovali jako stavební kámen sdělení, zobrazí jen jako obdélník nebo čtverec. Do něj se napíše, zda představuje text nebo grafiku, jaký styl textu a jaký typ grafiky, jaký nese obsah a jaký plní úkol. Akcenty se mohou znázornit velikostí popisů nebo tloušťkou čar, žádoucí dráha očí šipkami atd.

Při sestavení wireframu je třeba myslet na to, co všechno chceme říct, na pravidla stavby textového sdělení, zákonitosti čtení a sestupnou přitažlivost vizuálních prvků (od obrázků tváří k hladkému textu), formát a adjustaci publikace (u skládaček), plošný objem prvků vs. kapacitu stránek (zalomení) a další okolnosti. Věda? V praxi to vypadá následovně: chaoticky přesouváte čtverečky tam a zpátky, až praštíte do stolu a zvoláte: Heuréka!

Chvála jednoduchosti

Jak poznáte, že se skladba stránek opravdu podařila? Testováním. Dobrá, zpátky na zem, kdo dnes má rozpočet na testování? Tak tedy – citem. Zase vám při tom pomáhá jednoduchost drátěného modelu. Oči nesvádějí vizuální efekty ani vemlouvavé texty, všechno vidíte nahé a upřímné. Cokoliv můžete okamžitě změnit bez výčitek, že plýtváte grafikovým úsilím. Když sdělení hapruje, nesnažte se namluvit si, že “až se to obarví, tak se to vybarví.” Nevybarví se nic, jen se zastřou příčiny potíží.

Pokud wireframe skutečně funguje, oči letí a mozek vnímá, stránky jsou zalomené, nic nepřečnívá a nechybí, třikrát sláva! Ani nevydařené pokusy o následné grafické provedení vás už nerozhodí: kostra drží tvar.

Wireframe práci nepřidává, ale šetří

Odolejte touze mít co nejrychleji plnotučné grafické řešení, nedočkaví vidět, jak ten váš skvělý obsah vypadá. Bez wireframu necháte interpretaci své strategie na grafikovi, ten ale u její tvorby asi nebyl. Bude-li jeho návrh pěkný, snadno uvěříte, že je i funkční. A přitom být nemusí. Nepřinutíte oči, aby si stránku zálibně neprohlížely. Zákazník si ale nic neprohlíží. Wireframe – základní rozložení publikace a stránek – by proto měl tvořit tvůrce obsahu, obsahový stratég nebo copywriter. Účinek naostro, bez grafiky.

Grafik pofňukává? Ale vždyť jeho čas přijde.



Seznam článků

« Jak sestavit obsah publikace

Jak se poprat s grafickým návrhem »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím