Ferda v mraveništi profesí

Když se pouštíte do nového projektu, jistě zvažujete, které činnosti zvládnete sami a ke kterým budete muset přizvat odborníky. Protože rozpočet je vždy věc nedostačivá, škvírou ve dveřích dost často proklouznou jen dodavatelé-vlastníci nesimulovatelných schopností (kodéři) a nezvládnutelných softwarů (grafici). Psát umí každý a co tam bude, to dá rozum. Všichni, kterým hrozí zůstat za dveřmi, pak píší blog o diletantismu a huntování oborových standardů. Jenže co mají zadavatelé dělat?

Zatímco plnotučné týmy se z finančních důvodů nestavějí, katr specializace plátkuje lidské dovednosti na stále tenčí řízky a vrhá na trh další profese, kterým se žádá práce. Vezměte si jen, na kolik prvočinitelů se rozložil někdejší Ten-co-dělá-weby. Samozřejmě, internet bují před očima, před řešiteli vyvstávají stále nové úkoly a víc hlav víc ví. Ale i fakturuje. Rozhodování zadavatele o skladbě projektového týmu se tak nezjednodušuje, ale komplikuje — potřebou ve všech těch profesích se vyznat, rozpoznat meze jejich působnosti, posoudit jejich nezastupitelnost a obsadit je.

Myslím, že pro řadu zadavatelů je to úkol těžko splnitelný. Tým proto koupí jako celek pod značkou firmy nebo agentury, nebo ho zredukují na tradičního grafika a kodéra.

(Třeba u tiskovin je profesní škála jednodušší, byť jen proto, že bez onlajnových metrik nehrozí exaktně zmapovaný průser. Analýza se tudíž vypouští a veškeré strukturální a interakční záležitosti nechávají vyhnít v bezedném hrnci „grafického návrhu“.)

Doba expertní

Doba učí, že Ferda Mravenec je hmyzem minulosti. Souhlasím. Spontánní křížení profesí je podezřelé jako hromadění politických funkcí. Opravdu není dobrý nápad pustit kodéra k designu jen proto, že ho umí rovnou napsat v kaskádových stylech. Grafik bude asi umět texty spíše sázet nežli psát. A z nikoho neudělá komerčního designéra předplatné Adobe Creative Cloud.

Že personální kompromisy, výpustky a slitky limitují kvalitu díla, je nabíledni. Desetibojař na stovce nepředběhne sprintera, profesní sdruženář nebude moci konkurovat špičkovému specialistovi. Ale v čem? Většina projektů nemá parametry olympiády. A za méně peněz prostě nezahraje filharmonie.

Mezi značkovými týmy a kutěním na koleně je velký prostor pro dodavatele ne-li univerzální, pak aspoň s jistým přesahem. Vážně se hodí, když grafické studio spolupracuje s korektorkou, která zvládá pravopis, když tvůrce obsahu má představu o parametrech budoucí formy, když se webdesignér nebo copywriter na jednoduchém webu zhostí úlohy již zmíněného informačního architekta — a tak podobně.

Není třeba krbu, ale tepla

Je dobré si uvědomit, že pro váš webový projekt nepotřebujete obsahového stratéga, informačního architekta a interakčního designéra, ale někoho, kdo vám obsahovou strategii, informační architekturu a interakční design udělá.

Kdyby všechny lidské činnosti byly rozsegmentovány tak pečlivě jako profese v postmoderním marketingu, měli bychom pekaře chleba a pekaře rohlíků nebo instalatéry, kteří spraví vanu, ale utopí se v umyvadle.

Tím nechci říci, že si máte najmout prvního chlápka, který vám slíbí, že všechno vyřeší, půvabně si přitom hladě puntíkovanou vázanku. Poznejte, co váš projekt vyžaduje, z jakých úkonů se skládá, jaké jsou mezivýstupy a jak je budete posuzovat. Pak budete schopni stavět vlastní minitýmy skutečně optimalizované na konkrétní potřebu a rozpočet, filtrovat Pytlíky a těžit z minima maximum.



Seznam článků

« Pravda o firmě je v malých písmenkách

O bombách v reklamě »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím