Filipika proti manuálům

Je užitečné i lidsky hřejivé mít hezké logo a základní set tiskovin od šikovného grafika. Ještě lepší, když dohlédl i na vznik webových stránek a orientačních cedulí. Máte profesionální brand design, úkol splněn.

Ale brand design si nelze pořídit a jednou provždy mít. Potvrzuje se, boří nebo rozvíjí s každou jeho aplikací v nejrůznějších podmínkách, úlohách a souvislostech. Proto designéři brandů píší manuály. Mají ukázat, jak v které situaci postupovat.

Prostudoval jsem mnoho takových vizuálních bedekrů a dovolím si zobecnit, že jsou obvykle mnohem ukecanější než třeba. Na stovkách stran předpovídají komunikační potřeby značky až do konce světa, se zvláštním důrazem na pitný režim (potisk hrníčků) a změnu klimatu (potisk deštníků). Málokdy chybí mřížka pod logem, reziduum z dob písmomalířství. Proti dětinským příkladům zakázaných pokroucenin loga (koho by napadlo zkosit ho a postavit na hlavu?) staví nápadné množství dvojsmyslů a protimluvů v situacích, které by si jasné pravidlo zasloužily. Je namalován web, aniž je jasno, co na něm bude. Nejcennější místa tiskových ploch jsou okupována neplodnými, zato korporátními konstantami. Na věčné časy tam budou překážet v cestě očím a gradaci sdělení.

Abych nekřivdil grafikům, za mnoho hloupostí mohou sami zadavatelé. V obavách z chaosu v aplikaci stylu chtějí zmanualizovat kdeco, čímž budoucí uživatele zbavují šance manuál dočíst a vstřebat, a chaos tak organizovaně vyrábějí.

Základní problém manuálu je v tom, že ho autoři nemohou prohnat praxí. To je ovšem vynikající důvod, aby to se svými zákonodárnými ambicemi nepřeháněli.

 

Manuál-filipika

 

Určitě nelze říct, že by manuály byly ze zásady zbytečné. Jistě ne, také jsem jich kdysi několik udělal. Ale právě zkušenost jak s tvorbou, tak s mnohočetnou aplikací mě vedou k závěru, že firmy na nich často krvácejí zbytečně. Tvar, barevnost loga atd. jsou určeny souborem — vážně není třeba kótovat mezery mezi literami logotypu. Ochrannou zónu stačí vymezit vhodně nastaveným okrajem stránky nebo pozadím souboru chráněného prvku. Složitý rozkres přípustných rozměrů loga na různých formátech lze občas určit i relativně. — Potěšení mít namísto pěti vět dvacet stran manuálu vyvedených obrázkovým písmem se jistě vytrácí tváří tvář faktuře za takové udělátko.

Mnoho menších subjektů by vážně udělalo nejlépe, kdyby na manuál rezignovalo úplně a vrchním Manuálem Manuálovičem jmenovalo živého člověka, ne knihu kótovaných výkresů. Dostatečným vodítkem se postupně stane sborník aplikací. Je jednodušší napodobit starší vzor než řešit úkol podle manuálu, který o něm v době svého vzniku ještě nic nevěděl.

Pro úplnost — řeč byla o vizuální stránce vašeho stylu. Brand design řeší, jak vaše značka vypadá, když někde nejste osobně. Neřeší, co a proč by měla říkat, psát a dělat. Značka oděná jen v designu, naostro, snadno vzbudí pozornost, může mít ale potíže s pevnějšími vztahy. Další důvod nepřehánět to s jejím tuningem a kodifikací. Drobné odchylky nepozná (nebo neřeší) drtivá většina zadavatelů, a co teprve zákazníci.



Seznam článků

« K čemu je opravdu copywriter?

Přidejte k personě simulanta »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím