Hlavomorna blog

Píšu o vztazích mezi marketéry a kreativci a co z nich plyne pro průběh a úspěch zakázek. Uvažuji o účincích a haváriích nejčastějších marketingových sdělení. Rozebírám profesní předsudky a přidávám k nim vlastní. Balíčky tipů na zaručená řešení tu nenajdete. Doufám, že je nehledáte. To bychom si mohli rozumět.


Jak přežít textové korektury

Pokud jste laskavým čtenářem/čtenářkou předchozích dílů seriálu o přípravě tiskovin, musíte být jako na trní, kdy už konečně napíšeme texty.

Čtěte dál

Jak dát dohromady grafické podklady

Ve srovnání s výkony, které jsme při porodu propagační tiskoviny předváděli v předchozích dílech našeho seriálu, bude dnešní mise vypadat jako procházka růžovým sadem. Ale zdání klame.

Čtěte dál

Jak se poprat s grafickým návrhem

Je tu čtvrtý díl našeho seriálu a konečně i krok, jímž ve skutečnosti 90 % zakázek začíná. Oslovme tedy grafika kultovním zadáním grafického návrhu a dívejme se, co se bude dít.

Čtěte dál

Jak rozvrhnout obsah na stránkách

V minulém článku jsme poznali zákazníka, ujasnili si, proč tiskovinu děláme a o čem bude. Máme seznam věcí, které chceme čtenáři ukázat a říct. Jak připravené díly uspořádat? Dobrou pomůckou je drátěný model. Používají ho vývojáři webů a aplikací, dobře se ale hodí i pro návrh složitější tiskové publikace.

Čtěte dál

Jak sestavit obsah publikace

V předchozím článku o přípravě tiskové publikace jsme označkovali mantinely, do kterých budeme při práci narážet. Teď se podíváme na samotný začátek utkání s prázdnou stránkou.

Čtěte dál

Jak připravit tiskovou publikaci

Žádná z revolucí v marketingu nás stále nezbavila jeho nejnudnější disciplíny — přípravy textových a obrazových podkladů pro nejrůznější letáky a brožury. Je to úkol stejně všední jako znepokojivý a frustrující, na pódiích opomíjený, a přitom klíčový pro každý publikační projekt, nemá-li se zdržet, prodražit a uškrtit sám v sobě.

Čtěte dál

Děláte to výborně, jen nevíte co

Dostal se mi do ruky leták bývalého a budoucího předního výrobce mobilních telefonů s jeho kompletní produktovou řadou. Protože se úvahou o nákupu zaobírám od chvíle, kdy jsem si pořídil Samsung, pohodlně jsem se usadil (pochlubte se tak pozorným zákazníkem) a pustil se do studia.

Čtěte dál

Marketér už není stavitelem chrámu

Kdybych měl při hodnocení marketingového sdělení pracovat s jedním jediným kritériem, byl by to kontext. Jak tohle souvisí s tím, jak jste zohlednili tamto, tázal bych se hlubokým hlasem a boural bábovičky „nosného motivu“ a „atraktivity celkového řešení“. Kontextů je ovšem celá řada. Jejich vlákna se splétají a vytvářejí působivé obrazce.

Čtěte dál

Co můžeš udělat dnes, měls udělat včera

Doutnák k marketingové aktivitě častěji zapaluje blížící se průšvih než strategicky sestavený plán. Víte, že potřeba existuje a pod nohama bublá, dokud se však nezachvěje zem, myslíte na jiné věci. Zem se ale, dříve či později, zachvěje, a vy začnete přijímat „urychlená řešení“.

Čtěte dál

10 tipů jak napsat 10 tipů

Každý jsme nositelem unikátních schopností a vědomostí. Kdo si to nemyslí, je divný. Každopádně musí tuto víru předstírat. A čtenáři, než aby to četli, začínají radši sami psát.

Čtěte dál

Rodiče fandí, rodiče netrénují

„Tak já postavím kluka do obrany, a tatík ho z tribuny žene do útoku,“ stěžoval si trenér fotbalových žáků v hospodě u hřiště, kam rád po večerech zajdu, protože je zastrčené v lese a trubky k němu vedou čisté. „Co si pak má chudák kluk počít?“, tázal se ten trenér, čímž vyjasnil, proč vylepil osvětové cedulky tatíkům do výše očí.

Čtěte dál

Když se průmysl odstěhuje do Číny

Nedávno jsem se zúčastnil jednoho živnostenského networkingu. Kdo to znáte, víte, že na začátku se pěkně postavíte a pronesete elevator pitch — představíte svou osobu a byznys jedinečným a nezapomenutelným způsobem.

Čtěte dál

Reklama musí přitvrdit, jinak je vyřízená

Zdá se, že výdaje na reklamu jsou v poslední době tuze marnou investicí. Reklamou se nenechají ošálit skoro dvě třetiny populace, říkají dvě třetiny populace. Reklamám na finanční produkty nevěří přes 90 % diváků na bankovní spoty zírajících. Hodně se věří reklamám na potraviny, v jejichž kvalitu se věří nejméně.

Čtěte dál

Tucet dobrých rad pro vedení zakázky

Svět je plný odborníků, kteří vyřeší váš problém. Kromě jediného: jak je najít, vybrat, úkolovat a hodnotit. Rozjezd a řízení zakázek dá občas zabrat víc než samo jejich věcné řešení. Nikdo nespočítá projekty, které nedopadly jenom proto, že nebyly s to začít. Toto je tucet rad jak zvládnout reklamní zakázku.

Čtěte dál

Úvod do marketingové energetiky

Před dávnými lety jsem si opatřil technické vzdělání, což je v reklamě grunt k nezaplacení. Díky tomu vím, že ke všemu na světě je třeba energie. Kde energie chybí, neděje se nic. I v psychologii a marketingu platí: energie vyzařující z (marketingového) sdělení nesmí být menší než energie, kterou příjemce spotřebuje na (konverzní) akci. Jinak se neuděje nic. Myšlenka prostinká, pomůcka užitečná. Pomáhá mi odstraňovat překážky na trase sdělení.

Čtěte dál

O bombách v reklamě

Odedávna jsou v reklamě zakázány superlativy. Nějak se neprosadila ani komparativní reklama, což je dvojnásobná škoda. Představte si, kdyby si potravináři otloukali o hlavy své recepty na čerstvost a křupavost! Nicméně možné to není, a tak zadavatelé od kreativců čekají aspoň to jediné: že to bude bomba.

Čtěte dál

Ferda v mraveništi profesí

Když se pouštíte do nového projektu, jistě zvažujete, které činnosti zvládnete sami a ke kterým budete muset přizvat odborníky. Protože rozpočet je vždy věc nedostačivá, škvírou ve dveřích dost často proklouznou jen dodavatelé-vlastníci nesimulovatelných schopností (kodéři) a nezvládnutelných softwarů (grafici). Psát umí každý a co tam bude, to dá rozum. Všichni, kterým hrozí zůstat za dveřmi, pak píší blog o diletantismu a huntování oborových standardů. Ale co mají zadavatelé dělat?

Čtěte dál

Pravda o firmě je v malých písmenkách

Také vás irituje ten rozdíl? Hyperjupí slogan a ultramilý reklamní text vzápětí následovaný robotickým vymezením, koho se nabídka týká a jak dlouho trvá? Copywriter se může smažit sebevíc, jak dojde na malá písmenka, firemní moc zvítězí nad emocí. Tvrdím tu ne méně než: S velikostí písma klesá vstřícnost sdělení. Tato bystře odhalená závislost jednak odhaluje prohnilost reklamy, o tom ale nechci mluvit. Chci říct, že je užitečné všímat si písmenek tím pozorněji, čím jsou menší. (Ono vám opticky ani nic jiného nezbývá.)

Čtěte dál

Přidejte k personě simulanta

Jednou z nejrozumnějších věcí v marketingu, kterou můžete udělat, je přizpůsobit svou komunikaci konkrétnímu zákazníkovi. Oblíbeným nástrojem jeho zpodobnění se stala persona. Je to ale zbraň dvousečná a v jednom ohledu i nedostačivá.

Čtěte dál

Filipika proti manuálům

Je užitečné i lidsky hřejivé mít hezké logo a základní set tiskovin od šikovného grafika. Ještě lepší, když dohlédl i na vznik webových stránek a orientačních cedulí. Máte profesionální brand design, úkol splněn.

Čtěte dál
Na stránce jsou obrázky stažené mj. z FreeDigitalPhotos.net.
Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím
Nové články z Hlavomorny rovnou do vaší pošty.
Chci odebírat

Pin It on Pinterest