Když se průmysl odstěhuje do Číny

Nedávno jsem se zúčastnil jednoho živnostenského networkingu. Kdo to znáte, víte, že se na začátku pěkně postavíte a pronesete elevator pitch — představíte svou osobu a byznys jedinečným a nezapomenutelným způsobem.

ID-100307534

Mimochodem, svou první výtahovku jsem si raději napsal a naučil se nazpaměť. Naživo jsem pak sice nepoužil ani slovo, měl jsem ale dobrý pocit z profesionálního přístupu.

I tuhle jsem se tedy představil a vyslechl si představení ostatních. Moderátor-lektor sebeprodeje, bystrý a sympatický mladý muž, poděkoval — a vzápětí nás zprdnul za to, že se vyjadřujeme vágně a složitě, takže kdo při našem projevu neusne, stejně nepochopí, co děláme a v čem vynikáme.

Srdce posluchačů se sevřela.

Vypukla diskuse, co tedy děláme špatně. Náměty technické a formální povahy byly zajímavé, avšak nicotné tváří v tvář skutečnosti, že s čestnou výjimkou hospodského, který vstal a řekl „Jsem hospodský“, naráželi ostatní na samé meze sdělitelnosti.

Zkuste dvěma větami vysvětlit, co dělá kouč poradce nebo trenér trenéra v dovednostech, které často slouží zas jen tréninku poradců a radění trenérům. To dá zabrat i zkušeným koučům.

Kam to spěje?

Co se to stalo s B2B? Nebylo krásně za kouřících továren plných soustružníků a strojních inženýrů, byť v lesích nebyly stromy, resp. na nich jehličí?

Dnes už si musíme přát šlapající ekonomiku nejen kvůli zaměstnanosti a růstu růstu, ale pro samotné zachování profesí, které lze představit jedním slovem. Protože když jde ekonomika dolů a lidi přicházejí o práci, z poradců se nestávají truhláři a z kouček zdravotní sestry. Lidé už ani nevstupují do hotových profesí, nýbrž vytvářejí nové a do té míry novátorské, že prvních několik let musí obětovat osvětě, co že to vlastně dělají a k čemu to má jako být.

Seděl jsem na networkingu a nahlédl, že elevator pitch je koncentrovanou esencí celé marketingové komunikace. Potíže s představením byznysu jsou potížemi byznysu samotného, a tudíž předjímají i potíže s marketingovou komunikací. Což se mě zatraceně týká!

Takže, milí zadavatelé, od teď: když mi neodhrkáte svůj byznys v kostce, jako když bičem mrská, myju si ruce nebo zvedám taxy.

Aby nebylo pochyb, vojákům nové ekonomiky se ani trochu neposmívám. Ve skutečnosti obdivuji jejich kreativitu, odvahu a odhodlání. A děkuji osudu, že se můžu živit něčím tak určitým a starodávným, jako je ideamaking a copywriting.



Seznam článků

« Reklama musí přitvrdit, jinak je vyřízená

Rodiče fandí, rodiče netrénují »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím