Reklama musí přitvrdit, jinak je vyřízená

Zdá se, že výdaje na reklamu jsou v poslední době tuze marnou investicí. Reklamou se nenechají ošálit skoro dvě třetiny populace, říkají dvě třetiny populace. Reklamám na finanční produkty nevěří přes 90 % diváků na bankovní spoty zírajících. Hodně se věří reklamám na potraviny, v jejichž kvalitu se věří nejméně.

Lidé dosti berou v potaz osobní názory a recenze, naopak product placementu si všimne sotva polovina diváků. Považte ten nevděk! Zatímco kolegové paří v zahulené hospodě na předměstí, vrchní komisař se k ukrkání upíjí značkovou limonádou, každých pět minut někam odjíždí, jen aby se do záběru dostal správný vůz — a divák to nevidí!

Důvodem zmíněných potíží je trestuhodná změkčilost reklamního působení. Před škodováckým baleťákem otravujícím komerční přestávky hokejového šampionátu účinně varovaly dvě znělky, takže vždy bylo možno vypnout zvuk a zavřít oči. (Martin Hosták má pravdu, když říká, že tři vteřiny jsou v hokeji spousta času.)

Jiný příklad — na schránku si nalepíte Nechci reklamu a do nejbližší hádky s poštou, která vám schránku stejně naláduje letáky, jste odříznuti od světa výhod a atraktivních zájezdů s chutným obědem.

Nainstalujete si AdBlock a zbavíte remarketéry šance znovu vás poslat do hotelu, z něhož jste se už před týdnem s ulehčením vrátili.

bomba

Foto z výstavy Troppau 1945. Opava v roce nula, model ze sbírky Michala Košárka

Ale nebylo tak tomu vždy. Příkladem kanálu dnes už zapomenuté účinnosti reklamy je sovětská propagační mina ráže 82 mm (na obrázku) zkonstruovaná za účelem doručování propagačních letáků na střední vzdálenosti.

Fungovalo to takto: Do ocelového pouzdra uvnitř miny byly vloženy letáky. Mina byla vystřelena směrem k cílové skupině a po dopadu s krátkým zpožděním, jehož smysl si vykládám různě, explodovala. Letáky se rozlétly po okolí a čtenářská epizoda mohla začít. Protože se s letáky musely rozlétnout i střepiny, počet čtenářů a konverzní poměr zřejmě mírně klesl. Přeživší si ale jistě sdělení zapamatovali až do konce života.

Úspěch metody dokládá dodnes živý obrat To je bomba!



Seznam článků

« Tucet dobrých rad pro vedení zakázky

Když se průmysl odstěhuje do Číny »


Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím