Abychom mohli aspoň odhadovat, co na zákazníky platí, musíme je znát. Potřebujeme data, živou zpětnou vazbu a cílovku dost úzkou, aby se vešla do hledáčku. Při rostoucím počtu person roste rozmanitost postojů až k neproduktivní mlhovině „všech lidí, kteří mohou chtít vaše produkty“.
Zadavatelé by se měli soustředit na vymezení cílů a dodání specifických informací, které nikdo jiný nemůže znát. Návrhy by měli vytvářet především marketingoví, weboví a SEO analytici a stratégové. Zadavatelé mají specifické znalosti a zkušenosti, oni metodickou průpravu a nástroje na testování hypotéz. Pracují s daty tak objektivními, jak je to jen v marketingu možné, a umí jich využít.
Všichni vidíme jen výjevy
Ale i tak vidí lépe zpět než kupředu. Jde-li o prognózy a vize, vidí stejné výjevy jako my, textaři a juiksáci. Všechna ta data totiž vyžadují interpretaci, která nutí k dohadům.
Dohady nejsou problém. Problém bývá ustanovit někoho, kdo mezi hypotézami rozhodne. Ke smůle zadavatele to bývá právě on, který si web kupuje od odborníků, byť jenom z titulu strážce pokladny.
Není to úplně spravdelivé. Pro to ale nelamte hůl nad svými stratégy a analytiky. Nechejte je pracovat i po spuštění webu. Budou sledovat, jak (vaše) rozhodnutí funguje, a sbírat data pro jeho korekce.
Protože skutečně poslední slovo má zákazník, a ten si se svým posudkem dává načas.