Nechuť k písemnému projevu dává špatné vysvědčení tereziánskému školství a zdůvodňuje existenci nás, rozšafných copywriterů, kteří jsme si na schopnosti dát k podmětu přísudek založili živnost.
Tady jsem psal, jak důležitou roli zadavatel má při vymýšlení textového sdělení. Dobrá, když pro někoho píšu mnoho let, dokážu vystihnout téma i potřebu klienta i bez jeho zapojení. Alespoň věcnou korekturu textu za zadavatele už ale opravdu nikdo neudělá. Replika “věřím vám jako odborníkovi” osvěžuje textařovo ego, na kvalitu výstupu má ale zničující vliv.
Věcná korektura
Když budete posuzovat věcnou (odbornou) správnost textu, myslete na svůj know-how i oborová pravidla, ale i na to, že jste první a poslední tvor v kosmu, kdo text čte s takovým vhledem a zanícením. Váš posudek se může snadno rozejít s vhledem a potřebami zákazníka-laika.
Nejste-li si vyzněním textu jisti, konzultujte ho především s ním. Se zástupci cílové skupiny. Naopak připomínky kolegů berte s rezervou. I oni trpí specifickým úhlem pohledu. U velkých projektů zvažte regulérní testování.
Plnění SEO požadavků by měl před nasazením (a nejlépe i po něm) zkontrolovat SEO analytik.
Jazyková korektura
Věcná korektura se přirozeně prolíná s hodnocením stylistiky a kontrolou gramatiky. Bohužel! Textařské schopnosti neprovází robotická bezchybnost. K výskytu chyb přispívá krom limitů pozornosti také fakt, že autor bývá s textem dlouho. Chyby se mu vpálí do sítnice, a on je už pak nevidí. Jistota má jméno korektor.
I při hodnocení pojetí, stylu a tónu mějte na paměti, že nejvyšším sudím by neměl být váš osobní jazykocit ani manuál firemní identity, ale typický zástupce cílové skupiny.
Kde dělat korektury
Ideální je odladit text v prostředí sdíleného textového editoru, a až potom ho nasadit na web, e-shop atd.
Překopávání textu až v redakčním systému je nepraktické, často se mu ale stejně nevyhnete. Jedna věc jsou mentální aktualizace, které rády chodí minutu po dvanácté. Druhá věc je úkaz, kdy stokrát přečtený text v grafice změní význam. Psal jsem, jak čtivost a čitelnost textu ovlivňuje jeho vizuální podoba. Umožněte proto copywriterovi kontrolu textu i po nasazení. Může ho doladit a vychytat i případné chyby formátování.
Kdo má dělat korektury
Čím méně lidí ke korekturám pustíte, tím rychleji je budete mít z krku. Korektury nejsou vhodná chvíle pro diskusi o misi značky. Připuštění diskuse můžete zaplatit zhroucením termínů i celé dosavadní přípravy.