Psaní marketingového textu je aktem manipulace. Prosazujete zájem zadavatele, a vydáváte ho za potřebu zákazníka. Vedete monolog, a předstíráte dialog. Frontální výklad prokládáte simulovanými reakcemi na domnělé reakce čtenáře, ačkoliv je nemůžete znát. Předjímáte jeho náladu a koncentraci, znalost tématu, vztah k tématu, hodnotové preference, pochybnosti, úbytek koncentrace – a ono to dost často funguje. Proč?
Důležitým předpokladem úspěchu je rozdvojení osobnosti copywritera. Copywriter bipolární poruchou netrpí, on jí využívá. Když mluví za klienta a hraje si na čtenáře, dupe si po vlastním já, což je ovšem jeho rozhodnutí, pro které ho nebudeme litovat.
V hlavní roli zadavatel
Hlavním předpokladem účinnosti textu je ale přístup zadavatele. Měl by připustit, že aby textař přesvědčit zákazníka, musí napřed on přesvědčit svého textaře.
Cesta vede přes instrukce, které pro něj sestaví se svým marketérem, produktovým manažerem, webovým analytikem a/nebo SEO analytikem. Tak se textař dozví, o čem, proč a komu psát, co vysvětlit, vypíchnout, vychválit a zamlčet.
Potřebuje vědět také to, kdy, kde a jak bude text publikován, co mu bude v čase a místě předcházet a co následovat. Není textu bez kontextu.
Dobrý a lepší text(ař)
Rozdíl mezi textaři dělá rozhled, slovní zásoba, schopnost stvořit, udržet a opustit myšlenku. Rozdíl mezi texty dělá množství pozornosti, které zadavatel věnuje podkladům.
Kdyby textař věděl o vašem podnikání to, co vy, nebyl by vaším textařem, ale konkurentem.