Proč web nezačínat grafikou

Kdyby byl web domem, byla by grafika fasádou. Začít stavbu webu grafickým návrhem znamená omítat dům, který ještě nestojí.

Přičinlivost chrání nás, žlutá je barva naše.

 

Obrázkem hlavní stránky snad už dnes nezačne nikdo. Každý si jistě promyslí, proč web potřebuje, co jím chce nabídnout atd. Možná provede i nějaké průzkumy, načrtne seznam stránek – a jde se malovat!

Popsaná překotnost přípravy se netýká jen nadšených amatérů, ale i některých agentur. Pravda, lze ji vysvětlit zkušeností, že bez obrázků není s klienty řeč, že návrhům nerozumí, pročež je třeba přijít s grafikou co nejdříve, i kdyby se potom měla zgruntu předělat.

Kdo řekl, co chce zákazník?

Pokud struktura webu nesleduje reálné potřeby zákazníků, nelze čekat ani jejich přísun z vyhledávačů. Samočinně navržený pavouk stránek může polapit návštěvníky, které na web přivedete jinak, například placenou reklamou. (To je legitimní strategie, která ovšem také vyžaduje průzkum.)

Neznalost aktuální poptávky může vést k nesprávné kategorizaci zboží v e-shopu nebo nevhodné nabídce produktů, které chcete prodávat.

Bez znalosti poptávky se špatně hledají i prodejní argumenty. To zas vede ke špatně cíleným textům nebo k zmatečnému trasování konverzních cest. Prodavač neví, co zákazník chce, protože se nezeptal. Web pak bude připomínat spíše skladiště než prodejnu.

Falešná tvář

I když už důležité marketingové informace máte, stejně není rozumné převádět je rovnou do grafické podoby.

Šlo by totiž o nesmírně komplexní úkol. Grafici bývají nadáni schopností dělat věci hezké, nikoliv nezbytně funkční. Navíc není zvykem zasvěcovat je do marketingových souvislostí projektu. To by u stolu museli sedět už o několik měsíců dřív.

Příliš časná grafická podoba webu je zrádná i z dalšího důvodu. Klient přece obrázkům rozumí. Přeloženo: vizuální vrstva stránek se zmocní jeho smyslů. Tím překryje případné nedostatky v logické struktuře a funkcích. I když se bude mluvit právě o struktuře a funkcích, magický vliv líbeznosti už nebude snadné odpárat.

Čím déle budete hledět na návrh, který se vám líbí, tím menší budete mít šanci odhalit jeho ergonomické a persvazivní nedostatky. Zvyknete si na něj. Na to ale vaši zákazníci nebudou mít čas.

Grafika je peří, bez kostry pták nepoletí

To jsou v kostce důvody, proč by grafickému návrhu (po zpracování relevantního seznamu stránek) měl předcházet návrh drátěného modelu, toho otravného schématu bez grafiky, které klienti tak nemají rádi. A právě v té jeho nelíbeznosti spočívá velká výhoda.

Drátěný model je zátěžovým testem pozornosti. Jen schéma, které testovanou osobu i přes jeho odtažitost zaujme, má šanci obstát i v grafickém rozpracování.

A ještě to převeďme na peníze. Návrh funkčních uživatelských rozhraní provází hledání, diskuse a řada změn. Je mnohem levnější upravovat primitivní schéma než opakovaně překreslovat milion zatím zbytných detailů.

Internet je plný krásných webů, ve kterých se člověk nevyzná. Nepřidávejte k nim další.

Poznámky

Dostaňte svůj obsah do špičkové formy. Volejte 602 780 229.

    Kopii najdete ve své poštovní schránce. Odesláním vyjádříte souhlas spravidly ochrany osobních údajů.