Obrázkem hlavní stránky snad už dnes nezačne nikdo. Každý si jistě promyslí, proč web potřebuje, co jím chce nabídnout atd. Možná provede i nějaké průzkumy, načrtne seznam stránek – a jde se malovat!
Popsaná překotnost přípravy se netýká jen nadšených amatérů, ale i některých agentur. Pravda, lze ji vysvětlit zkušeností, že bez obrázků není s klienty řeč, že návrhům nerozumí, pročež je třeba přijít s grafikou co nejdříve, i kdyby se potom měla zgruntu předělat.
Kdo řekl, co chce zákazník?
Pokud struktura webu nesleduje reálné potřeby zákazníků, nelze čekat ani jejich přísun z vyhledávačů. Samočinně navržený pavouk stránek může polapit návštěvníky, které na web přivedete jinak, například placenou reklamou. (To je legitimní strategie, která ovšem také vyžaduje průzkum.)
Neznalost aktuální poptávky může vést k nesprávné kategorizaci zboží v e-shopu nebo nevhodné nabídce produktů, které chcete prodávat.
Bez znalosti poptávky se špatně hledají i prodejní argumenty. To zas vede ke špatně cíleným textům nebo k zmatečnému trasování konverzních cest. Prodavač neví, co zákazník chce, protože se nezeptal. Web pak bude připomínat spíše skladiště než prodejnu.
Falešná tvář
I když už důležité marketingové informace máte, stejně není rozumné převádět je rovnou do grafické podoby.
Šlo by totiž o nesmírně komplexní úkol. Grafici bývají nadáni schopností dělat věci hezké, nikoliv nezbytně funkční. Navíc není zvykem zasvěcovat je do marketingových souvislostí projektu. To by u stolu museli sedět už o několik měsíců dřív.
Příliš časná grafická podoba webu je zrádná i z dalšího důvodu. Klient přece obrázkům rozumí. Přeloženo: vizuální vrstva stránek se zmocní jeho smyslů. Tím překryje případné nedostatky v logické struktuře a funkcích. I když se bude mluvit právě o struktuře a funkcích, magický vliv líbeznosti už nebude snadné odpárat.
Čím déle budete hledět na návrh, který se vám líbí, tím menší budete mít šanci odhalit jeho ergonomické a persvazivní nedostatky. Zvyknete si na něj. Na to ale vaši zákazníci nebudou mít čas.
Grafika je peří, bez kostry pták nepoletí
To jsou v kostce důvody, proč by grafickému návrhu (po zpracování relevantního seznamu stránek) měl předcházet návrh drátěného modelu, toho otravného schématu bez grafiky, které klienti tak nemají rádi. A právě v té jeho nelíbeznosti spočívá velká výhoda.
Drátěný model je zátěžovým testem pozornosti. Jen schéma, které testovanou osobu i přes jeho odtažitost zaujme, má šanci obstát i v grafickém rozpracování.
A ještě to převeďme na peníze. Návrh funkčních uživatelských rozhraní provází hledání, diskuse a řada změn. Je mnohem levnější upravovat primitivní schéma než opakovaně překreslovat milion zatím zbytných detailů.
Internet je plný krásných webů, ve kterých se člověk nevyzná. Nepřidávejte k nim další.