Chvála vstupní analýzy

Nikdo nepostaví dobrý web jen proto, že už před tím nějaké ty weby dělal. Každý jeden je plodem unikátního spletence potřeb, možností, vnitřních a vnějších okolností. Rozpletení všech těch nitek je pro schopnost webu plnit cíle klíčové. Tomu by měla odpovídat i pozornost věnovaná vstupní analýze.
Vstupní analýza webu

Kolik stojí web?

Cenu webu ovlivní spousta detailů, v podstatě ale závisí jen na jeho účelu. Většinu firemních potřeb prokázat svou existenci, představit šéfa a k němu i nabídku služeb pokrývají weby za nižší desítky tisíc korun (není-li vaší ambicí náhodný shluk stránek sesroubených v nějakém tom online udělátku). E-shopy a náročnější prezentace mohou stát víc a víc, a máte-li volný milionek, webaři se přetrhnou, aby ho do stránek přičinlivě vinvestovali.

Kde jste na té škále vy? Zjistíme po vstupní analýze. Kolik stojí vstupní analýza? Zjistíme při nezávazné a bezplatné konzultaci. Obvykle několik tisíc korun. I tady velmi záleží na roli, jakou má web ve vašem komunikačním mixu hrát.

Vstupní analýza spočívá ve shromáždění a prozkoumání informací o vás, zákaznících, produktech atd. Nejen že se vám to vyplatí, může to být dokonce i vzrušující. Dodavatel zjistí, o co u vás běží, nahlédne do komplexní problematiky vašeho byznysu a nabude schopnosti zjištěná fakta (ale i emoce) rozvinout, spojit, vyčistit a použít pro žádoucí ovlivnění vašich zákazníků. Vy si během analýzy můžete ujasnit řadu nejasností, omylů a zapouzdřených problémů.

Vstupní analýzu nejraději zahajuji rozhovorem. Hned jak zodpovím vaše otázky týkající se mého života a díla, pracovních postupů, rozpočtování, účtování, garancí atd., přesuneme pozornost k jednotlivým tématům vašeho podnikání. Co nevyřešíme na místě, přeneseme do sdílených dokumentů, nebo se sejdeme znovu: naživo nebo na Skypu.

Nestačí dotazník?

Rozhovor lze částečně nahradit vyplněním online dotazníku. Pokud to ale jen trochu jde, živé diskusi bych se nevyhýbal. Písemným kontaktem možná ušetříte nějaký můj čas (nevím, jak váš), vytratí se ale kouzlo dialogu, při kterém se často jen tak mezi řečí narazí na přelomové nebo prostě užitečné nápady, z nichž některé nemusí s webem ani souviset. Tato inspirace je zdarma a co víc, je přenosná: můžete jí využít kdekoliv, dokonce i ve prospěch jiného dodavatele, když se na dalších krocích nedohodneme.

Výstupem analýzy je nabytá představa o podmínkách a náležitostech řešení, která se v dalším kroku zhmotní v tezích webu.

Vstupní analýza samozřejmě nemusí na všechny otázky odpovědět. Ale už jen tím, že jsme si je položili, ocitáme se jednou nohou za vodou (máme tedy vlastně dobře nakročeno). Odpovědi můžeme dohledat v další diskusi, rešerších, zákaznických průzkumech apod. Takovou klasickou otázkou je např. analýza klíčových slov.

Za práci se platí?

Zřídka, ale přece se setkávám s klienty, které zpráva o zpoplatnění vstupní analýzy zaskočí a odradí. Argumentují tím, že řada konkurentů nabízí analýzu tak nějak zadarmo.

Těžko se dovolávat vaší důvěry v mou objektivitu, tak řeknu jen toto: Zeptat se na podstatné a odpovědi poskládat ve smysluplný celek není úplně jednoduché. Scénář vstupních analýz je velmi cenný know-how, který se dává dohromady roky, vlastně nepřetržitě. A čas strávený analýzou vlastního podnikání není promarněným časem ani pro vás, zadavatele.

Nabízet ji zdarma v rámci akvizice je proto tak trochu varováním: buď se bude analýza jenom markýrovat, nebo si ji dodavatel vyúčtuje jinde.

Jestli není lepší vyložit karty na stůl a dohodnout si kolem tak klíčové věci otevřené podmínky?



Seznam článků

« Jak přežít textové korektury

Stránky používají cookies. Použitím stránek s tím vyjadřujete souhlas. | Rozumím